ZELFBEVLEKKING [Parool + Adformatie]

In mei regent het ongegeneerd prijzen in de reclamewereld.

 

Een ijzingwekkende gil klonk deze week achter de schutting, de buurvrouw heeft zich verwond met een heggenschaar. Ze had het knipwerk beter aan haar man kunnen overlaten, die is daar als gynaecoloog namelijk voor opgeleid. Bij gelijktijdige thuiskomst groeten mijn buurman en ik elkaar altijd vriendelijk. Ik knik dan vragend, wat steevast wordt beantwoord met tussen de twee en zes vingers. Zo rapporteert hij al jarenlang het aantal brullende baby’s dat hij –samen met brullende moeders- dagelijks ter wereld helpt. Een pijnlijker contrast met mijn bijdrage aan deze wereld is nauwelijks denkbaar.

Zou dit de reden zijn dat reclamemensen elkaar zoveel prijzen uitreiken? Medici, uitvinders en wereldleiders moeten elke dag wakker worden met een euforisch gevoel dat de wereld niet zonder hen kan. Reclamemensen moeten leven met het feit dat de wereld zonder hen gewoon doorgaat. Maar niet getreurd, want wie niet bovenaan de maatschappelijke ladder staat, creëert gewoon zijn eigen ladder. En reikt elkaar prijzen uit van wieg tot graf. Ben je jong en aanstormend, dan is er de Young Talent trofee. Voor tv-toppers is er de Gouden Loeki, voor mediatoppers de AMMA. Voor toppers onder de adverteerders de SAN Accent. Voor creatieve toppers de Esprix, de ADCN-lamp en de Cannes Lions. Voor campagnes met bewezen resultaat is er de Effie. Ben je niet in vorm, pak je evengoed een Loden Leeuw. En ben je oud en versleten, dan word je achter de geraniums, vlak voor je laatste zuchtje nog gekroond tot VEA Legend.

In Engeland kwam vorige week een groep creatieven in opstand. Ze zijn de narcistische zelfbevlekking van reclamemakers beu, en bedachten de Handy Awards. Met de Handyawards-app kun je jezelf een prijs geven door alleen maar met je smartphone te schudden. Hoe langer je schudt, hoe mooier de prijs. Uitgelachen, praat ik mezelf snel weer moed in. Reclame is hartstikke belangrijk. Reclame vermaakt. Reclame informeert de mensen over belangrijke onderwerpen als voeding, eenzaamheid en aids. Reclame werft broodnodige fondsen voor goede doelen. Reclame financiert tv-programma’s en bijvoorbeeld deze krant. Reclame versterkt de concurrentiepositie van ons bedrijfsleven. Creativiteit is nondeju de motor van vooruitgang! Ik ben deze week wel begonnen met LOI Gynaecologie. Niet omdat het rijmt maar gewoon, voor de zekerheid. 

Parodie op reclameprijzen: de Handy Awards

Parodie op reclameprijzen: de Handy Awards

UITGEKNUFFELD [Parool + Adformatie]

Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar.

“Zet die takkemuziek zachter, laatste waarschuwing!”. Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Dennie Christian –bekend van wereldhits als ‘Hoeba hop’ en ‘Wij zijn twee vrienden’- was vijf jaar terug te gast bij het TROS-programma ‘Op Volle Toeren’. Waar zijn schlagerhit Rosamunde uit 1975 door Ali B en zijn maten Yes R en Brownie Dutch werd getransformeerd in een hippe remake. “Dit is vette shit pa, moet je wat mee doen”. Een van de weinige voordelen van drie met een hand in de broek geboren pukkelige pubers is dat je een aardig gevoel ontwikkelt voor de marketingdoelgroep ‘Jongeren’.

Toevallig of niet waren de creatieven op kantoor net op zoek naar een BN’er om het grijze merk T-Mobile een herkenbaar gezicht te geven. Verschillende namen passeerden de revu en werden in onderzoek aan consumenten voorgelegd. Wesley Sneijder vond men niet sympathiek. Guus Meeuwis was dat wel maar te gewoontjes. Carice van Houten was wel heel bijzonder maar weer te afstandelijk. Gelukkig was daar bruggenbouwer Ali B. Die had het allemaal: sympathiek, bijzonder en toch dichtbij.

Nu is een campagne bedenken niet eenvoudig maar een campagne verkopen is ook een kunst. Gewapend met onderzoeksresultaten reisden we met knikkende knieën naar Duitsland af om het moederbedrijf Deutsche Telecom te overtuigen van onze keuze. “Also, ein marokkanischer Rapper soll unsere Unternehmung repräsentieren..??”. Na een doodse stilte die eerder als een half uur dan een kwartier voelde, volgt een bevrijdend: “Jaaaa, aber natürlich! Holland ist eine multikulturelle Gesellschaft, nicht?”. Ali B als boegbeeld van T-Mobile was een feit. Nog geen maand na de start won de campagne de Gouden Loeki. En vele prijzen zouden volgen, waaronder felbegeerde Effie’s voor klinkende merk- en verkoopresultaten.

Toch namen T-Mobile en Ali B deze week afscheid van elkaar. Met een compilatie van de twintig, samen geproduceerde commercials. Was de campagne uitgewerkt? Onenigheid over geld? Niets van dat alles. In de snel veranderende telecomwereld kiest T-Mobile een nieuwe koers en daar past een andere campagne bij. Het verstand kan dit volgen, het hart nog even niet. Al drie dagen lang schalt er non-stop Rosamunde door huis en tuin. Mijn zoon schreeuwt of het wat zachter kan.

Ali B met side-kick Brownie Dutch

Ali B met side-kick Brownie Dutch

RECLAMISCHE LENTE [Parool + Adformatie]

Na 10 jaar recessie verklaren we de reclamelente officieel voor geopend.

image.jpg

Als columnisten weer in de tuin tikken. Vogels met takjes rondvliegen. Koeien met heen en weer slingerende uiers de wei in stuiteren. Stieren achter het hek weer gruizig staan te gluren. Als de stad –met dank aan Gazelle- 40.000 fietswrakken armer is, en het Oosterpark anderhalf miljoen bloembollen rijker. Als Emile Ratelband er weer vrolijk op los knabbelt, aan een 25-jarig groen blaadje. Als Albert Heijn en Delhaize romantisch samen op de kleintjes gaan letten. Als Kim Jong-un zijn raketspulletjes weer lekker buiten heeft uitgestald. En het nu zelfs lente in de rente is. Dan is het ons reclamemensen nondeju toch ook wel gegund om uit die gekmakende winterdepressie te komen!

Men mag dan nog steeds een glamorous beeld van de reclamewereld hebben. De tijd van Don Draper en Mad Men ligt toch echt een halve eeuw achter ons. De limo werd een Astra. De sigaar een sjekkie. En de single malt een sixpack, van de Jumbo. Een dozijn recessies later is het het laatste beetje vet van de botten. En zijn we niet afgeslankt, maar uitgemergeld. Een decennium lang geen lente in de ogen van de reclameassistente.

Kwijlend bestuderen we de laatste cijfers van het Centraal Planbureau. Die ziet weer een omzetstijging in de reclamebranche. En voorspelt dat de economie dit jaar verder en sneller zal groeien, met maar liefst 2% groei in consumentenbestedingen. En de zestien miljard euro die men vorig jaar online bij elkaar shopte worden er dit jaar misschien wel twintig.

We vieren het voorjaar dus inmiddels uitbundig met frisse, vrolijke lentecampagnes voor Hema, Lidl, Jumbo, Albert Heijn. En H&M niet te vergeten, met David Beckham. We creëren de nieuwe wereld voor Eneco. Laten klanten van Reaal bevrijd van zorgen non-stop trampolinespringen. Klanten van Suit Supply dartelen door een fruitig decolleté. We zingen en we springen en we zijn zo blij. Met herwonnen optimisme brengen we de Philips lichttherapielamp weer naar zolder. Verschuiven onze afspraken bij dokter Rossi naar het najaar. Vegen in plaats van met Het Parool van gister, weer lekker luxe met 4-laags Edet. En verklaren de reclamelente hierbij officieel voor geopend.

Ook bij Suit Supply is het duidelijk lente

Ook bij Suit Supply is het duidelijk lente