#DOESLIEFTEGENDATA

Mensen houden niet van data. Een corpulente Gooische man werd onlangs verraden door een Fitbit-weegschaal. Toen zijn vederlichte maîtresse zich erop woog, stuurde het apparaat zijn vrouw (die een weekendje met vriendinnen weg was) een pushbericht met: ’Gefeliciteerd, je weegt nu 48 kilo!’. Op grotere (weeg)schaal kan Zuckerberg twee miljard mensen volgen, vormgeven en censureren. We vinden dat data onze vrijheid aantast. En dat is in de creatieve industrie niet anders. ‘Smile, we are not in brainsurgery’stond nog niet zo lang geleden op de muren in ons kantoor. We waren er trots op niet in de accountancy te werken, maar in de wondere wereld van intuïtie en magie.

Toch doen we ons werk al een halve eeuw mét data. Demografisch en psychografisch.We konden al heel precies segmenteren: werkende vrouwen, 30 jaar oud, welstandsklasse A/B1, bezig met gezondheid en uiterlijk, woonachtig binnen een straal van 10 kilometer van onze vestigingen. Alleen wisten we nooit wie ging kopen, en wie niet. Met de behavioral data van vandaag kunnen we het koopgedrag wel voorspellen. En nee, dat staat niet haaks op creativiteit. Wie een winkel opent, verdiept zich in waar vraag naar is, in geschikte locaties, in het langslopende publiek en hoe je het een beetje betaalbaar kunt bereiken. Met creatieve campagnes is het niet anders: what makes them tick, waar krijgt het de meeste exposure en zo het beste rendement. Alhoewel datadeskundigen zich graag hullen in jargon, is het allemaal geen raketwetenschap of hersenchirurgie.

Alle reden om eens lief te doen tegen data! En over #DOESLIEF gesproken, zou deze topcampagne niet nog sterker worden met gebruik van data? Als Google, YouTube en Facebook hun algoritmes gebruiken om haatzaaierij en terrorisme tegen te gaan, kunnen ze hun content toch ook wel even scrapenvoor SIRE. Wie voortaan bermbom of Semtex googlet, krijgt onmiddelijk #DOESLIEF voor z’n kiezen. En mag bij goed gedrag 5 november samen met Lucy van der Helm van SIRE het Effiepodium op.